zdrowe jedzenie

Jak dobrać dietę dla siebie?

Przed przystąpieniem do stosowania jakiejkolwiek diety, ważna jest rzetelna analiza naszych nawyków żywieniowych oraz własnego ciała. Wyeliminowanie złych przyzwyczajeń i dostosowanie diety do naszych potrzeb w optymalny sposób poprawi funkcjonowanie organizmu.

Popularne diety

 

  1. Dieta Atkinsa – bazuje na tłustych potrawach (wędliny, jajecznica, smażone mięsa). Jest to dieta niskowęglowadanowa, więc należy ograniczyć: pieczywo, produkty zbożowe, owoce, warzywa zawierające skrobię, mleko i jogurty. Składa się z trzech etapów, w drugim etapie (dieta właściwa) można włączyć do jadłospisu owoce i warzywa z niską zawartością węglowodanów. Trzecia faza diety nadal opiera się na białkach i tłuszczach, jednak można spożywać większą ilość cukru.
  2. Dieta Dukana – czyli dieta proteinowa. Białka są niskokalorycznymi składnikami odżywczymi, dlatego dzięki tej diecie można szybko utracić na wadze. Wymaga to jednak od naszego organizmu maksymalnego nakładu energii do przetworzenia spożywanych białek. Dieta proteinowa składa się z czterech etapów: fazy uderzeniowej, naprzemiennej, utrwalania efektów oraz fazy stabilizacyjnej.  W czasie pierwszego etapu można jeść wyłącznie produkty o dużej zawartości białka: chude mięsa, ryby, owoce morza, jajka, chudy nabiał. Stopniowo można włączać inne produkty, m.in. owoce czy warzywa.
  3. Dieta śródziemnomorska – w przeciwieństwie do dwóch poprzednich diet, jest bogata w dużą ilość warzyw i owoców. Na śródziemnomorską piramidę żywności składają się przede wszystkim: pieczywo, makarony, kasze oraz ziemniaki. Niezmiernie istotne jest też spożywanie warzyw owoców, roślin strączkowych i orzechów. Można także stosować sery, jogurty, ryby, jajka i czerwone mięso. Dzięki dostarczaniu organizmowi optymalnej dawki wszystkich składników odżywczych, dieta działa korzystnie na choroby układu krążenia i przewodu pokarmowego.

 

Jak dobrać odpowiednią dietę?

Przede wszystkim, należy zdecydować jaki jest cel zastosowania konkretnej diety: utrata wagi, uzupełnienie mikro lub makroelementów, których nam brakuje czy też ograniczenie danych składników, m.in. ze względów zdrowotnych.

Jeśli wskaźnik BMI jest w normie, nie ma potrzeby wybierania diety odchudzającej. Warto zadbać o jakość spożywanych produktów, zwracać uwagę na dzienny dobór składników. Zrzucanie 05-1kg tygodniowo pozwoli utrzymać wagę na odpowiednim poziomie.

 

Dieta przygotowana przez dietetyka

 

Indywidualna dieta jest przeznaczona szczególnie dla osób ze schorzeniami: cukrzycą, chorobami układu krążenia czy tarczycy. Również dla sportowców istotne jest przygotowanie dobrej, zbilansowanej diety. Dietetyk ustala dzienne posiłki, na podstawie wcześniej przeprowadzonego wywiadu z pacjentem. Oprócz tego, w czasie wizyty, wykonuje się pomiar masy ciała z wykorzystaniem bioimpedancji elektrycznej, co pozwala uzyskać dane na temat ilości wody w organizmie czy zawartości tkanki tłuszczowej.

 

Monika Dańczyszyn