warzywa i owoce

Ekologiczna żywność

Zdrowa żywność – pod pozorem tego hasła utworzyła się marketingowa otoczka w celu podwyższania zysków. Marketingowcy zręcznie operują tym terminem i niełatwo jest rozpoznać, które produkty są wartościowe…

 Co to jest zdrowa żywność?

 Zdrowa żywność czyli produkty naturalne, które nie zawierają konserwantów i ulepszaczy. To nie tylko te, kupowane w supermarkecie, ale także wytwarzane samodzielnie – przetwory (dżemy, nalewki), własnoręcznie kwaszona kapusta, domowe makarony czy pieczenie chleba według własnej receptury. Zdrową żywnością mogą poszczycić się gospodarstwa ekologiczne, których zoptymalizowana hodowla i uprawa roślin unika szkodliwych dla naszego organizmu substancji.

Skąd wziąć żywność ekologiczną?

  Ekologiczną żywność oferują w zasadzie wszystkie supermarkety. Produkty ,,bio” czy  ,,eko” figurujące na sklepowych półkach, muszą posiadać unijny certyfikat, który oznaczony jest zielonym listkiem z dwunastu gwiazdek. Kontrolę nad tym czy żywność oznakowana mianem ekologicznej spełnia unijne standardy sprawuje Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Prawo unijne jasno określa warunki, na jakich dany produkt może otrzymać certyfikat – zdrowa żywność musi być w co najmniej 95% wyprodukowana metodami ekologicznymi.

 

W produkty naturalne zaopatrzyć się można także bezpośrednio z upraw ekologicznych. Warto pamiętać, że nie mogą to być ziemie przydrożne, bowiem gleba w tych miejscach jest mocno zanieczyszczona i zawiera dużo ołowiu. Stosowne jest by na ekofarmie znajdowały się zwierzęta – wtedy łatwiej jest stosować nawozy naturalne. Zwierzętom hodowane tradycyjnie na ściółce podaje się karmę pochodzącą wyłącznie z gospodarstwa, niedopuszczalne jest podawanie antybiotyków i hormonów.

Zdrową żywność produkuje dziś około 2% gospodarstw rolnych w Polsce, ten niewielki odsetek pozwala jednak uplasować się nam na siódmym miejscu w Unii Europejskiej.

Zalety zdrowej żywności

 

Aż 90 argumentów za rozszerzaniem upraw ekologicznych, podaje Szwajcarski Instytut Badawczy Rolnictwa Ekologicznego. Oto niektóre z nich:

 

  • Warzywa i owoce uprawiane ekologicznie zwierają dużo więcej antyrakowych przeciwutleniaczy a także resweratrolu, który opóźnia proces starzenia się
  • Żywność ekologiczna ma więcej minerałów, witamin i błonnika
  • Eko uprawy ograniczają nawożenie azotem, szkodliwego w nadmiarze dla naszego organizmu
  • Wyższa zawartość witaminy C niż w uprawach konwencjonalnych, dzięki czemu owoce i warzywa nie zgniją i dłużej nadają się do zjedzenia
  • Ekologiczne mięso jest bardziej wartościowe, zawiera mniej wody i tłuszczu

 

Należy pamiętać, że zdrowa żywność może zawierać niewielką ilość substancji konserwujących, które chronią przed zbyt szybkim psuciem się np. mięsa. Bio producenci mogą wybrać spośród 48 barwników, wzmacniaczy smaku i zapachu, co stanowi jedynie 5 % produkcji. Porównywalnie, producenci metodami konwencjonalnymi mają do wyboru 316 różnych konserwantów.

 

Zatem przy wyborze ekologicznej żywności, powinno się zwracać uwagę  certyfikowany znak Unii Europejskiej. Wtedy można mieć pewność, że produkt pochodzi ze sprawdzonego źródła.

 

Monika Dańczyszyn