blogerka kulinarna

Jak poprawić pozycje w Google bloga kulinarnego?

W obecnych czasach powszechnie dostępnego Internetu, blogi są jednym z bardziej popularnych źródeł masowego przekazu. Istnieje ich setki tysięcy i poruszają każdy możliwy temat – naprawdę każdy! Poszukiwanie informacji w książkach i encyklopediach zostało wyparte przez wyszukiwarki internetowe, które po wpisaniu kluczowego hasła wyświetlają miliardy propozycji z wymaganą wiedzą. Blogi tworzone są przez ludzi, którzy najczęściej dzielą się doświadczeniami z życia lub swoimi pasjami. Jeśli pisarzowi zależy na zyskaniu wielu czytelników i jak największej popularności, istotna jest pozycja bloga w wyszukiwarce. Obecnie jednymi z najczęściej pożądanych haseł są blogi kulinarne, dlatego tak ciężko jest przebić się spośród miliona ofert na pierwsze TOP 10 pozycji w wyszukiwarce Google. Jeśli jesteś blogowiczem/-czką i chcesz poprawić pozycję swojego bloga z przepisami w internetowej wyszukiwarce, dzięki nam jesteś w stanie osiągnąć upragniony sukces! Poznaj kilka podstawowych zasad pozycjonowania własnej strony internetowej!

Jak zwiększyć liczbę czytelników bloga kulinarnego?

To prostsze niż się wydaje, jednak wymaga przemyślanej koncepcji, pomysłu i dużej rzetelności w prowadzeniu własnej strony. Zatem w pierwszej kolejności, obowiązkiem każdego kucharzapisarza jest:

  • Dokładne zastanowienie się nad kuchnią, którą chce się reprezentować blog nie powinien być miszmaszem złożonym z różnorodnych przepisów. Pomyśl, którą kuchnię lubisz najbardziej, oraz jakie potrawy są najlepsze w Twoim wykonaniu. Warto jest także zawrzeć dania, które wyróżniają się oryginalnością poprzez dodanie własnych smaków. W dodatku zrób mały research dotyczący najpopularniejszych i ulubionych kuchni polskich smakoszy, a z pewnością zapełnisz głodne brzuchy wielu czytelników. Możesz reprezentować dwie, a nawet trzy kuchnie, jednak idea bloga nie powinna być zbyt chaotyczna.
  • Częstotliwość dodawanych wpisów – zastanów się jak często jesteś w stanie publikować wpisy oraz przyrządzać potrawy nawet specjalnie na potrzeby bloga. Przeciętne publikowanie wpisów na innych blogach to jeden/dwa przepisy na tydzień, zatem warto podtrzymać tę częstotliwość. Możesz oczywiście zdecydować się na codzienne publikacje, jeśli tylko Twój czas Ci na to pozwala.
  • Szata graficzna – blog często przyciąga czytelników efektami wizualnym. Strona powinna być estetyczna, czytelna i prosta w obsłudze. W nagłówku zaleca się zamieszczenie tytułu bloga, który wskazuje na jego tematykę. Można dodać fotografię, która również będzie wiązała się z kulinariami. Po lewej lub prawej stronie zamieść prostą nawigację kierującą do odnalezienia wpisów, dodaj krótką informację o sobie i swojej pasji do gotowania. Rozważ kolorystykę, która nie powinna być zbyt inwazyjna i nieprzyjemna dla oka. Najlepiej sprawdzają się standardowe kolory od bieli po szarości, lub mile widziane pastele. Czcionka oraz jej kolor muszą być widoczne, w optymalnym rozmiarze, dla ułatwienia czytania wpisów. Pamiętaj, aby w każdym nowo zamieszczonym przepisie dodać kilka zdjęć przygotowanej potrawy. Im lepsze i bardziej zachęcające zdjęcie (musi wyglądać smakowicie!), tym więcej czytelnikówgłodomorów!
  • Witryna, w której chcesz założyć bloga – wybierz najlepszy portal oferujący tworzenie blogów. Możesz zdecydować się na opcje płatną lub darmową. Obie możliwości są korzystne i wyposażone w cały wachlarz funkcji edytorskich. Najbardziej popularne serwisy, są zaufane i oferują pomoc w promowaniu bloga, publikowaniu wpisów na znanych portalach informacyjnych oraz umożliwiają zarabianie!
  • Sposób promocji – to jeden z ważniejszych aspektów dotyczących zyskania czytelników. Aby wypromować bloga w pierwszej kolejności powinno założyć się Fanpage w serwisie społecznościowym. Następnie link do bloga i fanpage’a rozsyłać drogą mailową, chatową oraz bezpośrednio wysyłać internetowe zaproszenia do polubienia witryny. Ponadto na samym blogu możesz organizować konkursy i prowadzić księgę gości, w której zawrzesz korespondencję z czytelnikami. Kontakt z „fanami” bloga, to bardzo ważna część jego promocji, ponieważ ludzie są bardziej skłonni do czytania wpisów osoby, którą lepiej znają i mają z nią bezpośredni kontakt. Warto również spróbować współpracy z wieloma firmami i markami kulinarnymi, które w zamian za promocję produktów, rozpowszechnią Twojego bloga na znacznie większą skalę obserwatorów. Możesz również wspierać się z innymi blogerami i proponować wymianę – ja zareklamuję Twojego bloga, jak Ty wspomnisz słowo o moim. To świetny sposób na poszerzenie grona interesantów, ale również zawarcie nowych znajomości z ludźmi o podobnym hobby. Istotną rzeczą w reklamie bloga jest pozycjonowanie go w wyszukiwarce Google, o czym przeczytasz w kolejnym akapicie.
  • Ciekawy pomysł na fotografowanie przygotowanej żywności – aby zachęcić czytelników do przygotowywania zaproponowanych przez Ciebie potraw, musisz zadbać o dobrej jakości i kolorystyce zdjęcia. Każde przygotowanie danie sfotografuj z kilku perspektyw, popraw kontrast oraz ulepsz zdjęcie tak, aby wyglądało naturalnie, ale zachęcająco. Zanim podejmiesz się zrobienia zdjęć, udekoruj i podaj danie, tak aby wyglądało restauracyjnie i profesjonalnie. Sposób podania wiele mówi o kucharzu, jego umiejętnościach i poczuciu smaku (w dwóch tego słowa znaczeniu). Im bardziej smakowita fotografia, tym więcej zwolenników!
  • Ogólny styl prowadzenia bloga – zanim podejmiesz się prowadzenia bloga, wymyśl jego ogólną koncepcję. Chodzi o humorystyczne akcenty, sposób sporządzania wpisów (wstęp, rozwinięcie, zakończenie), określ ich długość, styl w jakim będziesz się wypowiadać (oficjalny lub potoczny – bardziej zachęcający), zwracaj uwagę na błędy interpunkcyjne i ortograficzne. Aby być autentycznym, musisz posługiwać się poprawną polszczyzną i pokazać doświadczenie w dziedzinie, którą się zajmujesz. Znajdź styl, który będzie charakterystyczny dla Twojego bloga i Ciebie samego/-ej. Ludziom znudziła się przeciętność, dlatego szukają szalonych pasjonatów, którzy są w stanie przyciągnąć całe grono żądnych nowych potraw łakomczuchów!

 

Co to jest pozycjonowanie? Jak pozycjonować bloga kulinarnego?

Skuteczna promocja w wysokim stopniu zależy od pozycjonowania bloga w wyszukiwarce Google. Na czym polega i jak tego dokonać? Wszystkie odpowiedzi znajdziesz poniżej! Przygotowaliśmy prosty poradnik dotyczący pozycjonowania Twojego bloga kulinarnego, tak abyś mógł/-a zareklamować go już dzisiaj!

Na początek krótkie wyjaśnienie czym w ogóle jest pozycjonowanie. Mianowicie istota tkwi w zwiększaniu pozycji bloga w wyszukiwarce Google za pomocą różnych zabiegów, które wykorzystamy w prowadzeniu strony. Inaczej nazywane SEO (search engine optimization) sprawia, że po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę (np. kuchnia meksykańska przepisy), Twój blog wyświetla się jako jedna z pierwszych propozycji. Dzięki tak wysokiej pozycji, zyskujesz kolejnych czytelników, coraz większą popularność, a tym samym wyższe zarobki (jeśli Twój blog służy również do zarabiania).

Aby uzyskać efekt wysokiego miejsca w rankingu, musisz zastosować kilka sposobów, które są podstawą do osiągnięcia sukcesu. Przejdźmy zatem do listy niezbędnych zadań, do uzyskania wysokiego miejsca SEO.

  • Ciekawe, zrozumiałe i szczegółowe przepisy – aby zyskać wysoką pozycję, musisz zadbać o treść publikowanych wpisów. Przepisy, które zamieszczasz powinny być napisane interesująco, poprawnie gramatycznie, a zarazem przejrzyście. Każdy, nawet zawodowy kucharz, chce uczyć się przepisów, które zawierają wszystkie szczegóły dotyczące dania, ale też są jasne i zrozumiałe w przekazie. Nie używaj skomplikowanych zdań i konstrukcji. Używaj słów znanych z języka potocznego, zamiast naukowego czy środowiskowego. Twój blog powinien być dostępny nawet dla amatorów i początkujących kucharzy, dlatego tak ważne jest użycie prawidłowego języka.
  • Słowo klucz w tytule i nazwie blogawyszukiwarka znajduje propozycje szukając głównie słów kluczowych. Zadbaj, aby na głównej stronie oraz podstronach znajdował się Tag lub #hasztag, stanowiący główną ideę witryny. Powinno być to pojedyncze słowo lub hasło. Długie zdania nie podlegają pod tagowanie. Ważna jest także długość nazwy – optymalna czyli nie za długa i nie za krótka. Internauci często korzystają z wyszukiwarek na urządzeniach mobilnych, w których długie tytuły są ucinane, więc stają się niezrozumiałe.
  • Nie powtarzaj zbyt często słów „kluczy” – użycie kilku synonimów w tagach związanych z ideą Twojego bloga w zupełności wystarczy. Zbyt częste powtórzenia mogą doprowadzić czytelników do irytacji. Sprawiają wrażenie narzucania się i zbyt dużego nacisku na polubienie strony. Tagi zawrzyj jedynie w nazwie, głównym tytule bloga oraz czasami może przewijać się w wpisach. Jednak pamiętaj, wszystko z umiarem, a wyszukiwarka i tak Cię odnajdzie!
  • Zawieraj klucze słowa w każdym przepisie – w zależności od tematu wpisu, zawrzyj słowo przewodnie w tytule postu. Następnie staraj się umieścić najbardziej wskazane słowa kluczowe dotyczące tematu w samym artykule. Przykładowo piszesz o przepisie na hiszpańską Paelle – zatem sporządzasz tekst tak, aby znalazły się w nim słowa typu: kuchnia hiszpańska, paella, hiszpańskie potrawy, chorizo, kurczak, pomidory, papryka itp. Wypisanie najbardziej znaczących tagów podnosi pozycję w wyszukiwarce. Nie przesadź jednak z ilością słów kluczowych, ponieważ w zbyt dużym natężeniu, przepis może zostać potraktowany jako spam.
  • Meta tagi (kodowanie) – czyli pogrubianie słów metodą h1, h2, h3 Są to znaczniki pozwalające na wytłuszczenie i powiększenie ważnych wyrazów. H1 używany jest w nagłówkach, kolejno h2 i h3 wykorzystuje się do podkreślenia śródtytułów, a następne numery do wyróżnienia ważnych słów lub haseł. Istnieje dużo więcej kodów, które poprawiają strukturę bloga oraz pomagają w jego pozycjonowaniu (wyszukiwarka Google zwraca uwagę na znaki zawarte w kodzie). Aby dowiedzieć się jak skutecznie kodować swoje wpisy, najprostszym sposobem będzie odnalezienie poradników właśnie w wyszukiwarce!
  • Zachęcająca nazwablogów kulinarnych jest mnóstwo, zarówno zmniejsza się ilość dostępnych tytułów, dlatego musisz wzniecić prawdziwą mózgową burzę, aby przebić wszystkie pospolite nazwy i skusić jak najwięcej internautów do odwiedzin. Chwytliwy adres bloga potrafi wiele zdziałać, ponieważ jest pierwszą rzeczą jaką odczytuje oko czytelników. Tytuł powinien wskazywać na główny nurt bloga, ale jednocześnie swoją oryginalnością może prowokować do kliknięcia!
  • Regularne wpisy – jeśli utrzymasz się stałej częstotliwości dodawania przepisów, Twój blog kulinarny ma większe szanse na zyskanie wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Regularność świadczy o autentyczności autora, jego zaangażowaniu i poważnym podejściu do prowadzonej strony.
  • Czytelny wygląd bloga – zadbaj o odpowiednią nawigację czyli linkowane podstrony do wszystkich wpisów wraz z kalendarzem, zdjęciami potraw oraz całą historią wpisów. Szybkie wyszukiwanie na stronie pozwoli łatwo powrócić do starszych przepisów, które przecież mogą być cały czas na topie!
  • Promocja w serwisach społecznościowych, na blogach przyjaciół/innych blogerów – duże znaczenie w uzyskaniu wysokiej pozycji ma odpowiednia promocja bloga. W poprzednim akapicie wspomniano o własnym fanpage’u. To doskonały sposób, aby zyskać rzeszę czytelników, ponieważ obecny, internetowy świat rozgrywa się właśnie w serwisach zrzeszających ludzi. Ponadto możesz współpracować z blogerami, którzy prowadzą strony o podobnej tematyce. To prosty układ, który polega na wzajemnej promocji swoich witryn. Jeśli poprosisz o pomoc przyjaciół, na pewno Ci nie odmówią. Promowanie bloga na wszystkie sposoby może być dobrym początkiem do zyskania pierwszych czytelników, zatem nie bój się odzywać w Internecie. Gdziekolwiek – na forach, w komentarzach pod filmikami, na profesjonalnych stronach z przepisami itd. Wszędzie, gdzie tylko masz możliwość napisać kilka słów i zwrócić na siebie wzrok internautów!

Jeśli wiesz już jak zwiększyć liczbę obserwatorów bloga kulinarnego oraz dobrze go pozycjonować w wyszukiwarce Google, nie pozostaje nic innego, jak wziąć się do pracy! Wbrew pozorom, zadanie wydaje się łatwe, jednak praca nad blogiem jest czasochłonna i wymaga wiele precyzji, cierpliwości oraz stałej pomysłowości. Nie zawiedź głodomorów i zyskaj popularność pośród najbardziej znanych, kucharskich blogów! Nie ma na co czekać, do dzieła!

 

Sonia Adamkiewicz